Du er her:

Jaktkvote for bjørn i strid med naturmangfoldloven

Selv om jaktkvoten for bjørn i 2011 utgjorde en-fjerdedel av bestanden ble ikke Naturvernforbundets klage om at dette var i strid med Naturmangfoldloven tatt til følge.

Da rovdyrnemndene og Direktoratet for naturforvaltning vedtok en lisenskvote på hele 27 bjørner for lisensjakten i 2011, klaget Naturvernforbundet avgjørelsen inn til Miljøverndepartementet som uforsvarlig høyt (les hele klagen til høyre). På vedtakstidspunktet var det allerede drept 13 norske bjørner i 2011, slik at det samlet sett ville innebære at 40 bjørner ville kunne bøte med livet i 2011 om kvoten ble oppfylt.  I 2010 var det registrert 166 bjørner i landet, men mange av disse hadde trolig sitt hovedleveområde i våre naboland.

- Miljøverndepartementets avgjørelse er skuffende. Vi ligger langt under det politisk vedtatte bestandsmålet fra rovdyrforliket i juni 2011. Derfor må bestanden nå bygges opp, ikke skytes ned, var reaksjonen fra fagleder i Naturvernforbundet Arnodd Håpnes da klagen ble avvist (TODO: les avslaget her – om avdelingen har det?). Han minnet om at rovviltforliket uttrykker en felles linje fra alle partier på Stortinget om at Norge skal ha en bærekraftig bjørnestamme.

I 2004 fastsatte Stortinget bestandsmålsetningene for bjørn til 15 årlige ynglinger i landet som helhet fordelt på en bestemt måte mellom fylkene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Hedmark. Selv om dette tallet ble redusert til 13 i det nye rovdyrforliket i 2011, var man likevel bare kommet halvveis til bestandsmålsetningen.

- Denne stammen skal være mer enn dobbelt så stor som den vi har i Norge i dag, forklarte Håpnes. - Forskerne i det skandinaviske bjørneprosjektet har sagt at bestandsmålet kanskje kan nåes i løpet av 7-8 år, forutsatt at færrest mulig bjørner blir skutt, sa Håpnes.

Kan være lovstridig
Bjørn i Norge er kategorisert som sterkt truet (EN) på Rødlista over truede arter, Naturvernforbundet mener den fastsatte kvoten rent faglig sett er uforsvarlig høyt og derfor ikke i tråd med Norges ansvar for forvaltning og bevaring av truede arter.

- Vi mener vedtaket er gjort i strid med deler av Naturmangfoldloven, og særlig §§ 4-10. Vedtak om å skyte ned bestanden, i verste fall med hele 40 dyr totalt i år, er i strid med §5 som sier at Norge skal sikre alle arter en langsiktig overlevelse i norsk natur, sier Kjell-Fredrik Løvold, lederen av rovdyrutvalget i Naturvernforbunde.

– Vi er skuffet over at Miljøverndepartementet aksepterer et jaktnivå som tilsidesetter sentrale deler av Naturmangfoldloven, som vil føre til at et truet bestand vil bli redusert i stedet for bygget opp.

Naturvernforbundet mener også vedtaket kan være i strid med § 9, føre var-prinsippet og §§ 4 og 10 om å sikre økosystemfunksjoner og ha en faglig økosystemtilnærming og vurdering av samlet belastning.

- Vi vurderer det slik at Miljøverndepartementet her gir beitenæringen, eller «hensynet til andre samfunnsinteresser» som det heter i Naturmangfoldlovens § 14, klart større tyngde ved lovforståelsen, enn oppbyggingen av en norsk levedyktig stamme av bjørn, konkluderte Løvold.